Wednesday, 23 October 2013

AKHLAK & TASAWUF : AYAT HIKMAH

HIKMAH 6

 JANGANLAH KELEWATAN KURNIAAN TUHAN KEPADAMU MENYEBABKAN KAMU PUTUS ASA.

لاَ يَكُنْ تَأخُّرُ أَمَدِ العَطَاءِ مَع اْلإلحَاحِ فِي الدُّعَاءِ مُوْجَبًا لِيَأسِكَ, فَهُوَ ضَمِنَ لَكَ الإِجَابَةَ فِيمَا يَختَارُهُ لَكَ, لَا فِيمَا تَختَارُهُ لِنَفسِكَ وَفِي الوَقْتِ الَّذِي يُرِيدُ, لَا فِي الوَقتِ الَّذِي تُرِيدُ.                         

Maksudnya: “ Jangan berputus asa, sekiranya Allah SWT melewatkan penerimaan doa walaupun kamu sudah bersungguh-sungguh berdoa kerana Allah telah menjamin akan menerima semua doa menurut yang Dia kehendaki untukmu, bukan menurut kehendakmu dan pada waktu yang ditentukan-Nya, bukan pada waktu yang engkau tentukan”.

SYARAH LAFAZ

أَمَدُ العَطَاءِ : Pemberian kurniaan
اَلإِلحَاح : Berulang-ulang menuntut hajat kepada satu pihak
اَلدُّعَاء : Meminta sesuatu dengan lafaz yang disebut oleh peminta
الإِجَابَةَ : Memakbulkan atau menerima semua doa
تَختَارُهُ : Kehendakmu
 تُرِيدُ: Engkau tentukan


MAHFUH HIKMAH

Janganlah berputus asa disebabkan hajat yang dipohon lambat diterima, sedangkan kamu bersungguh-sungguh berdoa. Hal ini adalah kerana Allah SWT telah memberi jaminan penerimaan-Nya sepertimana firman-Nya dalam Surah Ghafir ayat 60.
  
Maksudnya: Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang Yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaku, akan masuk neraka jahannam Dalam keadaan hina.

IKTIBAR HIKMAH

1)      Thiqah dengan janji Allah SWT yang pasti diperkenankan apabila diminta kepada-Nya. Firman-Nya dalam Surah Ghafir ayat 60:

Maksudnya: Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang Yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaku, akan masuk neraka jahannam Dalam keadaan hina.


Al-Imam al-Baghawi mentafsirkannya: “Beribadahlah kepada-Ku dan bukan yang daripada-Ku, nescaya Aku terima permohonanmu dan memberi pahala dan keampunan kepadamu”.
Ibadah diibaratkan sebagai doa dan  memberi pahala sebagai penerimaan.

Benarlah sabda Nabi SAW yang diriwayatkan daripada Nu’man Bin Basyir:

إِنَّ الدُّعَاءَ هُوَ العِبَادَةُ
Maksudnya: “Sesungguhnya doa itu ibadah”                             
                                                                                                             (Riwayat al-Bukhari)

Allah SWT amat murka kepada golongan yang tidak memohon doa kepada-Nya.

2)       Bersabar. Tidak gopoh-gapah dan berputus asa terhadap balasan Allah SWT, sama ada yang baik atau buruk. Seperti Nabi Musa a.s. bersabar selama 40 tahun ketika berdepan dengan ancaman Firaun. Firman Allah SWT dalam ayat 88 Surah Yunus:

Maksudnya: Dan Nabi Musa pula (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau telah memberikan kepada Firaun dan ketua-ketua kaumnya barang-barang perhiasan dan harta benda Yang mewah Dalam kehidupan dunia ini. Wahai Tuhan kami! (kemewahan Yang Engkau berikan kepada mereka) akibatnya menyesatkan mereka dari jalanMu (dengan sebab kekufuran mereka). Wahai Tuhan kami! Binasakanlah harta benda mereka dan meteraikanlah hati mereka (sehingga menjadi keras membatu), maka Dengan itu mereka tidak akan dapat beriman sehingga mereka melihat azab Yang tidak terperi sakitnya.


Kemudiannya Allah SWT menjawab permintaan Nabi Musa a.s. dalam Surah Yunus ayat 89:
  
Maksudnya: Allah berfirman: "Sesungguhnya telah dikabulkan doa kamu berdua; oleh itu hendaklah kamu tetap (menjalankan perintahKu seterusnya), dan janganlah kamu menurut jalan orang-orang Yang tidak mengetahui (peraturan janjiKu)".


Kata Abu al-Hasan al-Syazili bahawa maksud ( فَاسْتَقِيمَا )  ialah tanpa gopoh-gapah. Maksud ( وَلاَتَتَّبِعَان ) ialah mereka yang gopoh-gapah.
Ini berdasarkan hadis muttafaq ‘alaih daripada Abi Hurairah r.a., sabda Rasulullah SAW:

يُسْتَجَابُ لِأَحِدِكُمْ مَا لَمْ يُعَجِّلْ فَيَقُوْلُ دَعَوتُ رَبِّي فَلَمْ يَسْتَجِبْ لِي
Maksudnya: “Allah akan memperkenankan permintaan seseorang daripada kamu selagi mana dia tidak gopoh, lalu berkata bahawa aku telah berdoa kepada Tuhanku, namun Dia belum memperkenankannya”.

Allah SWT amat suka kepada hamba-Nya yang berdoa dalam keadaan mengulangi dan mendayu-dayu. Sabda Rasulullah SAW dalam hadis daif daripada Abdullah Bin Mas’ud a.s.

إِنَّ الله يُحِبُّ المُلِحِّينَ فِي الدُّعَاءِ
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah SWT amat suka kepada hamba-hamba yang  mendayu-dayu ketika berdoa. 
                                                                                                             (Riwayat al-Dailami)

Terdapat juga hadis hasan dengan syawahidnya menyokog hadis di atas, antaranya:

سَلُوا الله مِنْ فَضْله فَإِنَّ الله يُحِبُّ أَنْ يُساَلَ
        Maksudnya: “Mintalah limpah kurnia Allah kerana Dia suka diminta”.          
3)      Doa yang cukup syarat-syaratnya pasti diperkenan oleh Allah berdasarkan nas al-Quran. Cuma ada kalanya perkenan itu dilewatkan atau ditangguhkan berdasarkan kehendak Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW:

مَا مِنْ دَاعٍ إِلَّا وَهُوِ بَيْنَ إِحْدَى ثَلَاثٍ, إِمَّا أَنْ تُعَجَّلَ لَهُ طَلَبْتُهُ أَوْ يؤَخَّرَلَهُ ثَوَابُهَا أَوْ
 يَصْرِفَ عَنْهُ السُّوْءَ بِمِثْلِهِ
Maksudnya: “Orang yang berdoa ada tiga keadaan, sama ada Allah SWT segerakan permintaannya atau Allah tangguhkan pahalanya atau Allah SWT palingkan keburukan daripadanya”.
(Riwayat Imam Ahmad)


KISAH DOA PARA SAHABAT YANG DIMAKBULKAN ALLAH

1)      Abu Bakar dan al-Harith Bin Khaldah.
Menurut sejarah khulafa daripada Ibn Sa’d dalam kitab al-Tabaqat, Abu Bakar pernah diracun. Abu Bakar dan al-Harith Bin Khaldah telah memakan khazizah yang dihadiahkan kepada Abu Bakar. Al-Harith berkata kepada Abu Bakar: “Angkat tanganmu wahai khalifah Rasul kerana ada racun. Aku dan engkau akan mati pada hari yang sama”. Kata-katanya memang tepat kerana kedua-duanya sakit dan mati pada hari yang sama.
2)      Umar, Uthman dan Ali.
Sahabat Rasulullah yang lain iaitu Umar dibunuh, Uthman dibunuh dan Ali juga dibunuh sedangkan semuanya meminta sihat. Justeru, kalau kamu meminta sihat kepada Allah maka mintalah kesihatan yang Dia tentukan bagimu.

KESIMPULAN

Seorang hamba sewajarnya menyerahkan dirinya kepada Tuhan dan ketahui bahawa pilihan Tuhan adalah yang paling baik. Cukuplah kemuliaan seseorang yang berterusan berdoa sebagai tanda kasih Allah kepadanya dan menepati keredaan-Nya.
Tiga sebab Allah memperkenankan doa mengikut kehendak dan waktunya.
1)      Kasih sayang Alah terhadap hamba-Nya
2)      Menzahirkan kuasa Allah yang bersifat Rububiyyah
3)      Menzahirkan kelemahan hamba-Nya



No comments:

Post a Comment