ASAL USUL LAO TZU
Lao
Tzu dikenali sebagai Laozi atau Lao Tse, iaitu seorang ahli falsafah Cina yang
terkenal dengan hasil karyanya “Tao Te Ching”. Sebagai pengarang “Tao Te
Ching”, beliau dianggap sebagai pengasas Taoisme. Dalam Taoisme, beliau sering
disembah sebagai dewa dan dipanggil sebagai Taishang Laojun, atau “One of The
Three Pure Ones”. Berdasarkan tradisi Cina, Lao Tzu hidup dalam abad ke-6 SM.
Tarikh lahir dan tarikh kematian Lao Tzu tidak dapat dikenal pasti dengan tepat
kerana terdapat pelbagai pendapat mengenainya. Salah satu pendapat mengatakan
bahawa Lao Tzu hidup pada 551-479 SM. Lao Tzu dilahirkan di Henan, China.
Beliau merupakan tokoh utama dalam tradisi Cina dan kedua-dua golongan iaitu
golongan bangsawan dan rakyat biasa menganggap beliau dalam keturunan mereka.
Sepanjang sejarah, karya-karya beliau telah diterima umum.
KEHIDUPAN LAO TZU
Dalam
tradisi Cina, Lao Tzu dianggap sebagai pengarang yang terkenal “Tao Te Ching”
atau “Daodejing”. Kisah terawal Lao Tzu ditemui dalam Rekod History Grand
(Shiji) yang ditulis oleh ahli sejarah Cina, Sima Qian (145-86 SM). Shiji
mengandungi beberapa cerita yang berkaitan dengan Lao Tzu. Salah satu
ceritanya, Lao Tzu dikatakan hidup sezaman dengan Confucius (551-479 SM).
Dipercayai bahawa Lao Tzu adalah seorang pegawai di arkib imperial dan menulis
sebuah buku dalam dua bahagian sebelum berlepas ke Barat. Dalam cerita kedua,
Lao Tzu dikatakan hidup sezaman dengan Confucius dan menulis buku dalam 15
bahagian. Cerita lain pula mengatakan bahawa Lao Tzu merupakan ahli sejarah
yang hebat dan ahli astrologi Lao Dan yang tinggal pada zaman pemerintahan Duke
Xian Qin. Dalam satu legenda popular, Lao Tzu dikatakan telah dilahirkankan
apabila ibunya telah merenung kepada bintang yang jatuh. Dikatakan juga bahawa
beliau tinggal di dalam rahim untuk 62 tahun dan kemudiannya dilahirkan apabila ibunya
bersandar pada pokok plum. Beliau muncul sebagai seorang yang berjanggut kelabu
dan panjangnya hingga paras bahu. Ini dikatakan merupakan simbol
kebijaksanaanya sepanjang hayat.
Versi popular lain pula mengatakan bahawa beliau hidup untuk
sembilan ratus sembilan puluh tahun dan mengembara ke India untuk mendedahkan
Dao. Biografi popular tradisional pula mengemukakan cerita yang berbeza.
Berdasarkan pendapat mereka, dipercayai bahawa Lao Tzu bekerja sebagai penyimpan
arkib bagi Mahkamah Diraja Zhou. Lao Tzu membantu untuk membaca karya-karya
Maharaja Kuning dan klasik lain pada masa itu. Turut dikatakan, walaupun Lao
Tzu tidak pernah membuka sebuah sekolah formal, dia masih menarik ramai pelajar
dan murid-murid yang setia. Beberapa variasi kepada cerita ini menggambarkan
bahawa Confusius berjumpa Lao Tzu mengenai ritual. Terdapat juga rujukan yang
mengatakan bahawa dia telah berkahwin dan mempunyai seorang anak bernama Zong yang
merupakan seorang askar terkenal. Beberapa orang biasa dan mulia yang juga merangkumi
Maharaja Dinasti Tang mengesan bahawa keturunan mereka berasal dari Lao Tzu.
Satu lagi cerita popular memberitahu bahawa Lao Tzu menjadi bosan
dengan keruntuhan moral bandar dan kejatuhan kerajaan. Lagenda ini menyatakan
bahawa pada usia 160 tahun, beliau bergerak ke arah barat untuk hidup sebagai
seorang pertapa di sempadan yang belum siap. Apabila beliau sampai di pintu
barat bandar, beliau telah dihalang oleh pengawal. Pengawal meminta beliau
untuk menunjukkan rekod kebijaksanaan beliau. Oleh sebab itu, lagenda
“Daodejing” telah berasal. Cerita ini mempunyai beberapa versi yang berbeza
juga. Turut dikatakan bahawa pengawal itu mengikut Lao Tzu dan tidak pernah
dilihat lagi setelah itu. Beberapa lagenda pula menganggap Lao Tzu merupakan guru
kepada Buddha. Menurut persutujuan yang muncul pada pertengahan abad kedua
puluh, terdapat ketidakpastian terhadap peristiwa sejarah Lao Tzu dan Daodejing
yang dianggap sebagai himpunan kata-kata Tao yang berasal dari abad keempat.
HASIL KERJA LAO TZU
“Daodejing”
adalah salah satu karya yang paling penting dalam asal usul alam semesta China.
Seperti ahli falsafah Cina kuno yang lain, Lao Tzu menjelaskan idea-idea beliau
melalui percanggahan, analogi, pembahagian kata purba, pengulangan, simetri dan
irama. Menurut “Daodejing”, Dao (Tao) adalah sumber mistik dan ideal semua
kewujudan. Tao ini ghaib, tidak unggul tetapi amat kuat dan sangat merendah
diri serta merupakan punca segala perkara. Turut diterangkan bahawa manusia
tidak mempunyai tempat yang istimewa dalam Tao dan hanya salah satu daripada
manifestasinya yang banyak. Rakyat mempunyai keinginan dan kehendak bebas. Oleh
itu, mereka boleh mengubah sifat mereka sendiri. Banyak tindakan luar biasa
mengganggu keseimbangan semula jadi Tao. Teks ini memberitahu orang ramai untuk
kembali kepada keadaan asal mereka yang terletak di dalam harmoni dengan Tao.
Dalam konteks ini, bahasa dan kebijaksanaan serta konvensional kritikal dinilai. Menurut
Livia Kohn, Lao Tzu menggalakkan perubahan dalam pendekatan atau kembali ke
“alam semula jadi”. Kenyataan lain mengatakan bahawa teknologi boleh membawa
perasaan palsu iaitu kemajuan. Daodejing diminta untuk melihat beberapa keadaan
tenang Wu Wei iaitu bebas daripada hawa nafsu bukannya menolak teknologi. Ini
juga merujuk kepada beberapa kenyataan lain iaitu Lao Tzu telah mendorong
pemerintah untuk menjaga rakyat mereka yang dalam “kejahilan”.
Sebahagian ahli falsafah menyatakan bahawa penjelasan ini tidak
menghiraukan suasana agama. Wu wei, adalah satu konsep penting dalam Daodejing.
Konsep ini adalah kompleks dan biasanya digambarkan dalam makna berganda
seperti “tidak melakukan apa-apa”, “tidak memaksa”, “tidak bertindak”, “tidak
mewujudkan” dan “mengikut aliran masa ini”. Ini boleh digunakan untuk
menerangkan konsep utama Ziran atau harmoni dengan Tao. Lao Tzu menggunakan
istilah ini secara amnya dengan kesederhanaan dan rendah diri sebagai kebaikan
utama, sering berbeza dengan tindakan mementingkan diri sendiri. Pada pandangan
politik, Lao Tzu memberitahu untuk mengelakkan keadaan seperti peperangan,
undang-undang yang keras dan cukai yang berat. Taois sering melihat hubungan antara
Wu wei dan amalan esoterik. Buku ini juga mengandungi arahan untuk Tao mahir
mengenai meditasi qigong dan mengajar untuk kembali ke negeri asal.
PENGARUH LAO TZU
Sepanjang
sejarah China, pegawai-pegawai yang terkenal menggunakan kuasa bijaksana bukan
Confucian, terutamanya Lao Tzu dan Zhuangzi berkhidmat untuk menafikan
mana-mana pemerintah pada bila-bila masa. Menurut catatan tradisional, Zhuangzi
merupakan pengikut terkenal Lao Tzu dan amat terpengaruh dengan Cina dan
budaya. Zhuangzi adalah pihak berkuasa asas mengenai eremitism dan dianggap
amat sesuai. AAT Vervoom berpendapat bahawa Zhuangzi telah membincangkan
mengenai pertapa dalam masyarakat. Pandangan ini memberitahu lagi bahawa
pengasingan bersembunyi tanpa nama dalam masyarakat. turut dinyatakan bahawa
Zhuangzi percaya bahawa keadaan akal fikiran itu tidak diketahui dan bebas.
Beberapa ahli-ahli teori politik dipengaruhi oleh Lao Tzu berpendapat bahawa
rendah diri dalam kepimpinan dan pendekatan yang dihalang untuk tataurus negara,
sama ada atas sebab-sebab etika dan damai atau untuk tujuan taktik. Beberapa
gerakan anti-autotarian menerima ajarannya kepada kuasa yang lemah. Ahli
ekonomi, Murray Rothbard menganggap Lao Tzu sebagai libertarian pertama.
Menurut James A. Dorn, seperti beberapa liberal abad kelapan belas yang lain,
Lao Tzu telah berhujah bahawa mengurangkan peranan kerajaan dan membiarkan
individu akan membangunkan dan pada masa yang sama mencapai keharmonian sosial
dn ekonomi. Institute Cato David Boaz menggunakan petikan dari Daodejing dalam
1997 buku beliau The Libertarian Reader.
HASIL KARYA LAO TZU
Hasil
karya Lao Tzu yang terkenal ialah Tao Te Ching. Tao Te Ching ini ditulis dalam
dua buah buku. Buku pertama iaitu Tao Ching dan yang kedua Te Ching. Selain Tao
Te Ching (The Classic of Tao and its Power) Lao Tzu juga menghasilkan beberapa
penulisan lain untuk menyampaikan hasil pemikirannya. Antara hasil tulisannya
ialah :-
1)
The
Tao Te Ching of Lao Tzu
2)
The
Ways of Life According to Lao Tzu
3)
Lao
Tzu’s Tao Te Ching
4)
Tao
Te Ching The Corner Stone of Chinese Culture
5)
Tao
Te Ching The Classic of The Way and Virtue
6)
Tao
Te Ching Square One Classic
7)
Tao
Te Ching The Scrutable Translation
8)
Esoteric
Tao Te Ching
9)
Dao
De Jing: A New Millenium Translation
10)
Dao
De Jing: The Ancient Classic (Capstone Classic)
11)
The
Illustrated Tao Te Ching
12)
The
Tao of Power
13)
Wen-Tzu
(Shambala Dragon Editions)
TAO TE CHING
Secara
tradisi, dianggap bahawa Lao Tzu merupakan tokoh sezaman dengan Kong. Beberapa
daripada ucapan puitis dan misteri Lao Tzu dimasukkan ke dalam sebuah antologi
yang dikenali Tao Te Ching (The Classic of Tao and its power). Sesetengah
sarjana berpendapat bahawa karya ini bertarikh seabad atau lebih kemudian
daripada Laozi. Mungkin juga karya ini adala latihan daripada beberapa ajaran
asasnya yang diturunkan selama bertahun-tahun. Lao Tzu mengasaskan suatu
tradisi indah. Dalam sejarah Cina beliau adalah tumpuan banyak ketaatan, dan
secara fenomena merupakan tokoh penting dalam imaginasi orang Cina.
Tao Te Ching (Daodejing) adalah sebuah karya yang indah dan penuh
misteri yang menarik ramai penterjemah dan banyak tafsiran yang berbeza. Karya
ini mempunyai suatu kualiti mistik, di samping caranya yang tersendiri
mempunyai suatu pesanan politik. Penulisan ini mengisahkan kehidupan yang
tenang dan tafakur pemgembara dalaman dan visi kekecohan revolusi. Karya ini
memberi ilham keagamaan yang mendalam dan banyak pemikiran tentang kebebasan
daripada penindasan Confucius yang formal. Kandungannya berkisar di sekitar
konsep Tao (Jalan) yang menggariskan atau mentadbir kehidupan dan semesta ini.
Daripada itulah doktrin pergerakan dinyatakan dan dirangsang, dikenali sebagai
Daojiao. Namun, tanggapan tentang sifat Jalan adalah sesuatu yang biasa dalam
pemikiran Kong. Walau bagaimanapun, Kong dan Laozi mempunyai pandangan yang
berbeza tentang sifat Jalan iaitu sama ada Jalan yang mentadbir alam semesta
atau Jalan yang harus mentadbir kehidupan manusia dan masyarakat.
Baris pembukaan analogi tersebut membentangkan senario yang
misteri:
Jalan
yang boleh diikuti bukanlah jalan yang abadi,
Nama
yang boleh dinamai bukanlah nama yang abadi,
Yang
tiada bernama adalah langit dan bumi permulaan,
Yang
boleh dinamai adalah puluh ribuan benda ibunya,
Yang
secara abadi tiada keinginan melihat bahagian spritualnya,
Yang
secara kekal mempunyai keinginan melihat hadnya,
Kedua-dua
perkara ini adalah sama ada asal usulnya tetapi berlainan namanya,
Memanggilnya
suatu nama adalah suatu misteri,
Sesungguhnya
merupakan misteri segala misteri daripada semua kespritualan,
Inilah
puisinya.
Petikan yang lain berbunyi:
Terdapat
sesuatu yang mengandungi semua, sebelum langit dan bumi ia wujud,
Tenang,
oh! Niskala oh! Sendirian ia tegak dan tidak berubah,
Ia
pergi ke mana sahaja dan tidak dihalang, ia dengan itu boleh menjadi ibu alam
semesta,
Saya
tidak mengetahui namanya, saya menyifatkannya dengan memanggilnya jalan,
Dipaksa
memberi suatu nama saya memanggilnya yang Agung,
Agung
saya panggil yang licik, licik saya panggil yang jauh,
Yang
jauh saya panggil kepulangan.
Kedua-dua petikan ini menimbulkan banyak masalah berhubung dengan
maksudnya. Tetapi nampaknya terdapat dua atau tiga perkara yang jelas. Selari
dengan banyak penulisan mistik, yang terpenting (merupakan asas kepada hayat
kosmos dan manusia) tidak dapat dihuraikan. Apabila Daojiao bercantum dengan
aspek tertentu pemikiran Buddha. Ia tidak bernama, tidak terperi. Idea perkara
tidak terperi ini menjadi suatu ajaran penting. Ketidakterperian Tao selari
dengan tesis Buddha Mahayana bahawa semua bahasa adalah suatu putar belit
menyeluruh dan menutupi kekosongan peristiwa kosmos.
Pada masa yang sama,
Daodejing mengisahkan sesuatu yang mungkin juga mempunyai suatu nama, ibu atau
induk kepada semua perkara, sejenis matriks kosmos, yang wujud sebelum
kedatangan langit dan bumi, sering berfungsi sebagai suatu deskripsi singkat
kosmos, sebagaimana juga ungkapan ‘puluhan ribu perkara’. Begitu juga Jalan
bukanlah hanya sesuatu yang tidak bernama, walau bagaimanapun ia adalah sumber
hakikat, tetapi ia juga adalah kewujudan yang dinamik.
Jalan ini bertindak secara
spontan dan tanpa berusaha. Ini adalah atas alasan frasa ‘makhluk dinamik’.
Mungkin mengelirukan jika kita terlalu biasa dengan idea Barat yang dominan
tentang dinamisme dan makhluk. Mungkin juga lebih baik memanggilnya ‘bukan
makhluk’. Sekali lagi terdapat idea Kenderaan Lebih Agung. Walau bagaimanapun,
Jalan bertindak dengan tidak bertindak. Jalan ini seperti lubang di dalam
periuk yang merupakan keseluruhan maksudnya, atau seperti lembah, kekosongan
yang memisahkan gunung-ganang dan membuatkannya kelihatan jelas. Jalan itu
adalah seperti air mengalir atau laut bergelombang.
Manusia seharusnya hidup dalam keadaan harmoni dengan kosmos dan
untuk melakukannya juga perlu bertindak secara spontan dalam erti kata
bertindak dengan tidak bertindak. Nampaknya, pendeta awal Tao mengamalkan hidup
dalam kekurangan dan akhirnya memperoleh keadaan yang penuh bertafakur yang
membolehkan mereka bersatu dengan alam dan dalam keadaan harmoni dengan Jalan
yang mentadbir semua perkara (mengalir dalam semua perkara, sekali lagi
‘mentadbir’ tidak diragui adalah suatu gambaran yang terlalu positif).
Terdapat juga suatu penekanan dalam buku Lao Tzu tentang keesaan,
yang kemudiannya diperoleh daripadanya kritikan hierarki sosial dan perbezaan
yang dibina ke dalam Jujiao. Semangat Tao adalah demokratik, manakala teori Tao
tentang ilmu pengetahuan yang bermakna
membersihkan minda konsep yang diturunkan melalui tradisi, secara tersendiri
yang bersifat empirik.
TAOISME
PERKEMBANGAN TAOISME
Terdapat
tiga fasa utama dalam perkembangan falsafah Taoisme awal. Idea yang dianggap
sebagai hasil Yang Chu merupakan fasa yang pertama. Sebahagian besar pemikiran
Lao Tzu merupakan fasa kedua dan sebahagian besar pemikiran yang terungkap
dalam Chuang Tzu merupakan fasa ketiga. Walau bagaimanapun, terdapat juga hasil
Lao Tzu dalam fasa pertama dan ketiga.
Titik permulaan falsafah golongan Taois merupakan pemeliharaan
kehidupan dan mengelakkan kecederaan. Kaedah Yang Chu berbuat sedemikian adalah
‘untuk mengelak’. Cara ini merupakan kaedah pertapa biasa yang melarikan diri
daripada masyarakat dan menyembunyikan diri di kawasan gunung-ganang dan hutan
belantara. Dengan melakukan demikian, mereka menganggap dapat melarikan diri
daripada kejahatan dunia manusia. Banyak perkara dalam dunia manusia yang
begitu rumit sehingga tidak kira di mana sahaja seseorang itu menyembunyikan
diri, terdapat kejahatan yang tidak dapat dielakkan. Jadi ada ketika kaedah
‘pelarian’ masih juga tidak berfungsi.
Idea yang terungkap dalam sebahagian hasil Lao Tzu merupakan satu
percubaan untuk membongkar dasar hukum perubahan benda di alam semesta. Benda
berubah tetapi dasar hukum kekal tidak berubah. Jika seseorang memahami hukum
ini dan mengatur tindakannya bersesuaian dengan hukum tersebut, orang itu dapat
menukarkan setiap benda menjadi sesuatu yang menguntungkan dirinya. Keadaan ini
merupakan fasa kedua perkembangan Taoisme.
Walau bagaimanapun, masih tidak ada jaminan mutlak. Dalam perubahan
benda, tidak kira dunia semula jadi atau dunia manusia sering terdapat unsur-unsur
yang tidak kelihatan. Jadi, walaupun seseorang itu berhati-hati, masih terdapat
kemungkinan dia akan mengalami kecederaan. Hal ini menjelaskan mengapa Lao Tzu
berkata dengan hikmah yang lebih mendalam: “Sebab mengapa saya ditimpa
malapetaka adalah kerana saya mempunyai jasad, jika tiada jasad, apakah bentuk
malapetaka yang akan ada?”. Kata-kata yang penuh
hikmah agung ini begitu banyak dikembangkan dalam Chuang Tzu, di mana di
dalamnya wujud konsep penyamaan kehidupan dengan kematian dan identiti diri
dengan benda lain. Ini bermaksud melihat kehidupan dan kematian, diri dan benda
lainnya daripada sudut yang lebih tinggi. Keadaan ini membolehkan seseorang itu
menembusi dunia yang sedia wujud. Keadaan ini merupakan suatu bentuk ‘pelarian’
namun bukannya melarikan diri daripada masyarakat ke kawasan gunung-ganang dan
hutan belantara, tetapi dari dunia ini ke dunia yang lain. Di sinilah letaknya
tahap ketiga atau terakhir perkembangan dalam Taoisme zaman dahulu.
Kesemua perkembangan ini dijelaskan melalui sebuah cerita yang
ditemui dalam Bab 20, Chuang Tzu dengan judulnya “Pokok Gunung”. Ceritanya
berbunyi:
“Chuang Tzu mengembara melalui kawasan gunung-ganang, apabila
beliau melihat sebatang pokok besar dilitupi daun-daun subur. Seorang penebang
pokok berdiri di sebelahnya, dan dia tidak menebangnya. Chuang Tzu lalu
bertanya dan dia menjawab, “Pokok itu tidak berguna.”. Chuang Tzu kemudiannya
berkata: “Dengan kebaikan kerana tidak mempunyai ciri-ciri istimewa, pokok ini
berjaya melengkapkan jangka hayat semula jadinya”.
Apabila
Mahaguru (Chuang Tzu) meninggalkan gunung, beliau singgah di rumah seorang
teman. Temannaya gembira dan mengarahkan orang gajinya menyembelih seekor angsa
dan memasaknya. Orang gajinya berkata, “salah seekor daripada angsa-angsa itu
dapat menguek, manakala yang lain tidak. Yang mana satukah yang patut
disembelih?” tuannya menjawab, “sembelih yang tidak menguek”. Hari berikutnya
seorang pengikutnya bertanya kepada Chuan Tzu, “kelmarin pokok di gunung, disebabkan
ia tiada keistimewaan, berjaya melengkapkan jangka hayat semula jadinya. Tetapi
kini angsa tuan rumah, terpaksa mati disebabkan tidak mempunyai sifat istimewa.
Apakah pendirian Mahaguru?”
“Chuang
Tzu ketawa dan berkata: ‘pendirian saya terletak antara memiliki sifat istimewa
dengan tidak memiliki sifat istimewa. Namun begitu pendirian ini hanya tampak
betul, tetapi sebenarnya tidak. Jadi, orang yang mengamalkan kaedah ini tidak
dapat sepenuhnya membebaskan diri daripada kesusahan. Jika seseorang berkelana
dengan Tao dan Te (Jalan dan kuasa spiritualnya), ia akan menjadi sebaliknya’”.
Chuang
Tzu terus berkata bahawa seseorang yang menghubungkan dirinya dengan Tao dan Te
berada bersama “nenek moyang benda-benda, menggunakan benda sebagai benda,
tetapi tidak peralatkan oleh benda sebagai benda. Jika inilah yang berlaku,
tiada apa yang boleh menyusahkannya”.
Dalam cerita ini, bahagian pertama menjelaskan teori memelihara kehidupan
seperti yang diamalkan oleh Yang Chu, manakala bahagian kedua merupakan teori
Chuang Tzu. “Mempunyai sifat istimewa” samalah dengan melakukan perbuatan baik,
seperti yang tersebut dalam petikan awal bab ketiga Chuang Tzu. “ Tidak
mempunyai sifat istimewa” samalah seperti melakukan tindakan yang tidak baik
dalam pertikan yang sama. Dan satu pendirian antara kedua-duanya samalah dengan
jalan tengah yang ditunjukkan dalam petikan tersebut. Namun jika seseorang
tidak dapat melihat sesuatu tindakan daripada sudut pandangan yang lebih
tinggi, tiada kaedah yang mutlak yang dapat menjamin dirinya daripada bahaya
dan mudarat. Untuk melihat tindakan daripada sudut pandangan yang lebih tinggi
bermaksud memusnahkan konsepsi diri.
Kita boleh mengatakan bahawa ahli Taoisme awal mementingkan diri sendiri.
Bagaimanapun dalam perkembangan kemudiaannya sikap mementingkan diri ini
berubah dan terhapus.
IDEA-IDEA YANG CHU SEPERTI YANG TERUNGKAP
DALAM LAO TZU
Refleksi
kembali idea-idea utama Yang Chu yang dapat ditemui dalam Lao Tzu dan
sesetengah bab dalam Chuang Tzu dan Lui-shih Ch’un-ch’iu. Dalam Lu-shih
ch’un-ch’iu, terdapat satu bab berjudul “Pentingnya Diri”, dan terdapat
kata-kata: “Kehidupan kita adalah milik kita sendiri, dan manfaatnya kepada
kita sangat agung. Tentang kemuliaan,
penghormatan menjadi maharaja sekalipun tidak dapat dibandingkan dengannya.
Tentang kepentingan, kekayaan memiliki dunia sekalipun tidak sepatutnya menjadi
pertukarannya. Tentang keselamatan, tatkala
kita kehilangannya pada suatu pagi, kita tidak dapat lagi mendapatkannya
kembali. Ketiga-tiga ini merupakan isi yang berhati-hati bagi mereka yang
berhikmah”. Karangan ini menjelaskan mengapa seseorang sepatutnya mengeji benda
dan menghargai kehidupan. Sebuah empayar sekalipun, jika hilang mungkin suatu
hari nanti akan didapatkan semula, tetapi sekali mati, seseorang tidak akan
hidup kembali.
Lao Tzu mengandungi petikan yang
mengungkapkan idea yang sama. Sebagai contoh, “Sesiapa yang tingkah lakunya
menghargai tubuhnya lebih daripada menghargai
dunia, boleh diberinya dunia. Sesiapa yang tingkah lakunya mencintai dirinya
lebih daripada mencintai dunia, boleh diamanahkannya dengan dunia”. Atau “Nama atau jasad, mana yang lebih berharga? Jasad atau
kekayaan, mana yang lebih penting?”. Di sini sekali
lagi muncul idea mengeji benda material dan menghargai kehidupan.
RUJUKAN
1) Benjamin
Hoff. 1981. The Way to Life. John Weatherhill, Inc., of New York and Tokyo.
2) D.C
Lau. 1963. Lao Tzu. Tao Te Ching. Penguin Books Ltd, Harmondsworth.
3) Hart
Micheal. H. 2004. Senarai 100 tokoh yang paling berpengaruh dalam sejarah.
4) Herman,
Stanley M. 1994. The Tao at Work on Leading and Following.
5) Lim
Kim Hui. 2006. Sejarah Ringkas Falsafah Cina Fung Yu Lan. Dewan Bahasa dan
Pustaka.
6) Ninian
Smart. 2008. Falsafah Dunia. Institute Terjemahan Negara Malaysia Berhad.
7) Peter
J.King. 2004. One Hundred Philosophers. A Guide to the World’s Greatest
Thinkers.
8)Stephen
Mitchell. 2011. Tao Te Ching. The Books of The Way. First Asian Edition.
9) Ariane
Rump dan Wing-tsit Chan. 1978. Commentary on The Lao Tzu.
10) D.T.Suzuki
dan Paul Caros. 1927. The Canon of Reason and Virtue. Open Court Publishing Company.
11) He
Ghuanhu, Gao Shining, Sung Lidao dan Xu Junyou. 1985. A Taoist Classic, The
Book of Laozi. Foreign Languages Press.
Semoga ilmu yang dikongsikan dapat memberi manfaat
untuk semua di kemudian hari.
NURUL AINSHAH BINTI MUZAMLI
SHAH
JABATAN USULUDDIN DAN FALSAFAH
FAKULTI PENGAJIAN ISLAM
UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA
IJAZAH SARJANAMUDA 2013/2014
Terima kasih atas perkongsian.
ReplyDelete