Saturday 19 October 2013

TOKOH FALSAFAH CHINA : LAO TZU



ASAL USUL LAO TZU

Lao Tzu dikenali sebagai Laozi atau Lao Tse, iaitu seorang ahli falsafah Cina yang terkenal dengan hasil karyanya “Tao Te Ching”. Sebagai pengarang “Tao Te Ching”, beliau dianggap sebagai pengasas Taoisme. Dalam Taoisme, beliau sering disembah sebagai dewa dan dipanggil sebagai Taishang Laojun, atau “One of The Three Pure Ones”. Berdasarkan tradisi Cina, Lao Tzu hidup dalam abad ke-6 SM. Tarikh lahir dan tarikh kematian Lao Tzu tidak dapat dikenal pasti dengan tepat kerana terdapat pelbagai pendapat mengenainya. Salah satu pendapat mengatakan bahawa Lao Tzu hidup pada 551-479 SM. Lao Tzu dilahirkan di Henan, China. Beliau merupakan tokoh utama dalam tradisi Cina dan kedua-dua golongan iaitu golongan bangsawan dan rakyat biasa menganggap beliau dalam keturunan mereka. Sepanjang sejarah, karya-karya beliau telah diterima umum.

KEHIDUPAN LAO TZU

Dalam tradisi Cina, Lao Tzu dianggap sebagai pengarang yang terkenal “Tao Te Ching” atau “Daodejing”. Kisah terawal Lao Tzu ditemui dalam Rekod History Grand (Shiji) yang ditulis oleh ahli sejarah Cina, Sima Qian (145-86 SM). Shiji mengandungi beberapa cerita yang berkaitan dengan Lao Tzu. Salah satu ceritanya, Lao Tzu dikatakan hidup sezaman dengan Confucius (551-479 SM). Dipercayai bahawa Lao Tzu adalah seorang pegawai di arkib imperial dan menulis sebuah buku dalam dua bahagian sebelum berlepas ke Barat. Dalam cerita kedua, Lao Tzu dikatakan hidup sezaman dengan Confucius dan menulis buku dalam 15 bahagian. Cerita lain pula mengatakan bahawa Lao Tzu merupakan ahli sejarah yang hebat dan ahli astrologi Lao Dan yang tinggal pada zaman pemerintahan Duke Xian Qin. Dalam satu legenda popular, Lao Tzu dikatakan telah dilahirkankan apabila ibunya telah merenung kepada bintang yang jatuh. Dikatakan juga bahawa beliau tinggal di dalam rahim untuk 62 tahun dan  kemudiannya dilahirkan apabila ibunya bersandar pada pokok plum. Beliau muncul sebagai seorang yang berjanggut kelabu dan panjangnya hingga paras bahu. Ini dikatakan merupakan simbol kebijaksanaanya sepanjang hayat.

Versi popular lain pula mengatakan bahawa beliau hidup untuk sembilan ratus sembilan puluh tahun dan mengembara ke India untuk mendedahkan Dao. Biografi popular tradisional pula mengemukakan cerita yang berbeza. Berdasarkan pendapat mereka, dipercayai bahawa Lao Tzu bekerja sebagai penyimpan arkib bagi Mahkamah Diraja Zhou. Lao Tzu membantu untuk membaca karya-karya Maharaja Kuning dan klasik lain pada masa itu. Turut dikatakan, walaupun Lao Tzu tidak pernah membuka sebuah sekolah formal, dia masih menarik ramai pelajar dan murid-murid yang setia. Beberapa variasi kepada cerita ini menggambarkan bahawa Confusius berjumpa Lao Tzu mengenai ritual. Terdapat juga rujukan yang mengatakan bahawa dia telah berkahwin dan mempunyai seorang anak bernama Zong yang merupakan seorang askar terkenal. Beberapa orang biasa dan mulia yang juga merangkumi Maharaja Dinasti Tang mengesan bahawa keturunan mereka berasal dari Lao Tzu.     

Satu lagi cerita popular memberitahu bahawa Lao Tzu menjadi bosan dengan keruntuhan moral bandar dan kejatuhan kerajaan. Lagenda ini menyatakan bahawa pada usia 160 tahun, beliau bergerak ke arah barat untuk hidup sebagai seorang pertapa di sempadan yang belum siap. Apabila beliau sampai di pintu barat bandar, beliau telah dihalang oleh pengawal. Pengawal meminta beliau untuk menunjukkan rekod kebijaksanaan beliau. Oleh sebab itu, lagenda “Daodejing” telah berasal. Cerita ini mempunyai beberapa versi yang berbeza juga. Turut dikatakan bahawa pengawal itu mengikut Lao Tzu dan tidak pernah dilihat lagi setelah itu. Beberapa lagenda pula menganggap Lao Tzu merupakan guru kepada Buddha. Menurut persutujuan yang muncul pada pertengahan abad kedua puluh, terdapat ketidakpastian terhadap peristiwa sejarah Lao Tzu dan Daodejing yang dianggap sebagai himpunan kata-kata Tao yang berasal dari abad keempat.

HASIL KERJA LAO TZU

“Daodejing” adalah salah satu karya yang paling penting dalam asal usul alam semesta China. Seperti ahli falsafah Cina kuno yang lain, Lao Tzu menjelaskan idea-idea beliau melalui percanggahan, analogi, pembahagian kata purba, pengulangan, simetri dan irama. Menurut “Daodejing”, Dao (Tao) adalah sumber mistik dan ideal semua kewujudan. Tao ini ghaib, tidak unggul tetapi amat kuat dan sangat merendah diri serta merupakan punca segala perkara. Turut diterangkan bahawa manusia tidak mempunyai tempat yang istimewa dalam Tao dan hanya salah satu daripada manifestasinya yang banyak. Rakyat mempunyai keinginan dan kehendak bebas. Oleh itu, mereka boleh mengubah sifat mereka sendiri. Banyak tindakan luar biasa mengganggu keseimbangan semula jadi Tao. Teks ini memberitahu orang ramai untuk kembali kepada keadaan asal mereka yang terletak di dalam harmoni dengan Tao. Dalam konteks ini, bahasa dan kebijaksanaan  serta konvensional kritikal dinilai. Menurut Livia Kohn, Lao Tzu menggalakkan perubahan dalam pendekatan atau kembali ke “alam semula jadi”. Kenyataan lain mengatakan bahawa teknologi boleh membawa perasaan palsu iaitu kemajuan. Daodejing diminta untuk melihat beberapa keadaan tenang Wu Wei iaitu bebas daripada hawa nafsu bukannya menolak teknologi. Ini juga merujuk kepada beberapa kenyataan lain iaitu Lao Tzu telah mendorong pemerintah untuk menjaga rakyat mereka yang dalam “kejahilan”.

Sebahagian ahli falsafah menyatakan bahawa penjelasan ini tidak menghiraukan suasana agama. Wu wei, adalah satu konsep penting dalam Daodejing. Konsep ini adalah kompleks dan biasanya digambarkan dalam makna berganda seperti “tidak melakukan apa-apa”, “tidak memaksa”, “tidak bertindak”, “tidak mewujudkan” dan “mengikut aliran masa ini”. Ini boleh digunakan untuk menerangkan konsep utama Ziran atau harmoni dengan Tao. Lao Tzu menggunakan istilah ini secara amnya dengan kesederhanaan dan rendah diri sebagai kebaikan utama, sering berbeza dengan tindakan mementingkan diri sendiri. Pada pandangan politik, Lao Tzu memberitahu untuk mengelakkan keadaan seperti peperangan, undang-undang yang keras dan cukai yang berat. Taois sering melihat hubungan antara Wu wei dan amalan esoterik. Buku ini juga mengandungi arahan untuk Tao mahir mengenai meditasi qigong dan mengajar untuk kembali ke negeri asal.

PENGARUH LAO TZU

Sepanjang sejarah China, pegawai-pegawai yang terkenal menggunakan kuasa bijaksana bukan Confucian, terutamanya Lao Tzu dan Zhuangzi berkhidmat untuk menafikan mana-mana pemerintah pada bila-bila masa. Menurut catatan tradisional, Zhuangzi merupakan pengikut terkenal Lao Tzu dan amat terpengaruh dengan Cina dan budaya. Zhuangzi adalah pihak berkuasa asas mengenai eremitism dan dianggap amat sesuai. AAT Vervoom berpendapat bahawa Zhuangzi telah membincangkan mengenai pertapa dalam masyarakat. Pandangan ini memberitahu lagi bahawa pengasingan bersembunyi tanpa nama dalam masyarakat. turut dinyatakan bahawa Zhuangzi percaya bahawa keadaan akal fikiran itu tidak diketahui dan bebas. Beberapa ahli-ahli teori politik dipengaruhi oleh Lao Tzu berpendapat bahawa rendah diri dalam kepimpinan dan pendekatan yang dihalang untuk tataurus negara, sama ada atas sebab-sebab etika dan damai atau untuk tujuan taktik. Beberapa gerakan anti-autotarian menerima ajarannya kepada kuasa yang lemah. Ahli ekonomi, Murray Rothbard menganggap Lao Tzu sebagai libertarian pertama. Menurut James A. Dorn, seperti beberapa liberal abad kelapan belas yang lain, Lao Tzu telah berhujah bahawa mengurangkan peranan kerajaan dan membiarkan individu akan membangunkan dan pada masa yang sama mencapai keharmonian sosial dn ekonomi. Institute Cato David Boaz menggunakan petikan dari Daodejing dalam 1997 buku beliau The Libertarian Reader.    

HASIL KARYA LAO TZU

Hasil karya Lao Tzu yang terkenal ialah Tao Te Ching. Tao Te Ching ini ditulis dalam dua buah buku. Buku pertama iaitu Tao Ching dan yang kedua Te Ching. Selain Tao Te Ching (The Classic of Tao and its Power) Lao Tzu juga menghasilkan beberapa penulisan lain untuk menyampaikan hasil pemikirannya. Antara hasil tulisannya ialah :-
1)      The Tao Te Ching of Lao Tzu
2)      The Ways of Life According to Lao Tzu
3)      Lao Tzu’s Tao Te Ching
4)      Tao Te Ching The Corner Stone of Chinese Culture
5)      Tao Te Ching The Classic of The Way and Virtue
6)      Tao Te Ching Square One Classic
7)      Tao Te Ching The Scrutable Translation
8)      Esoteric Tao Te Ching
9)      Dao De Jing: A New Millenium Translation
10)  Dao De Jing: The Ancient Classic (Capstone Classic)
11)  The Illustrated Tao Te Ching
12)  The Tao of Power
13)  Wen-Tzu (Shambala Dragon Editions)
 

TAO TE CHING

Secara tradisi, dianggap bahawa Lao Tzu merupakan tokoh sezaman dengan Kong. Beberapa daripada ucapan puitis dan misteri Lao Tzu dimasukkan ke dalam sebuah antologi yang dikenali Tao Te Ching (The Classic of Tao and its power). Sesetengah sarjana berpendapat bahawa karya ini bertarikh seabad atau lebih kemudian daripada Laozi. Mungkin juga karya ini adala latihan daripada beberapa ajaran asasnya yang diturunkan selama bertahun-tahun. Lao Tzu mengasaskan suatu tradisi indah. Dalam sejarah Cina beliau adalah tumpuan banyak ketaatan, dan secara fenomena merupakan tokoh penting dalam imaginasi orang Cina. 

Tao Te Ching (Daodejing) adalah sebuah karya yang indah dan penuh misteri yang menarik ramai penterjemah dan banyak tafsiran yang berbeza. Karya ini mempunyai suatu kualiti mistik, di samping caranya yang tersendiri mempunyai suatu pesanan politik. Penulisan ini mengisahkan kehidupan yang tenang dan tafakur pemgembara dalaman dan visi kekecohan revolusi. Karya ini memberi ilham keagamaan yang mendalam dan banyak pemikiran tentang kebebasan daripada penindasan Confucius yang formal. Kandungannya berkisar di sekitar konsep Tao (Jalan) yang menggariskan atau mentadbir kehidupan dan semesta ini. Daripada itulah doktrin pergerakan dinyatakan dan dirangsang, dikenali sebagai Daojiao. Namun, tanggapan tentang sifat Jalan adalah sesuatu yang biasa dalam pemikiran Kong. Walau bagaimanapun, Kong dan Laozi mempunyai pandangan yang berbeza tentang sifat Jalan iaitu sama ada Jalan yang mentadbir alam semesta atau Jalan yang harus mentadbir kehidupan manusia dan masyarakat. 

Baris pembukaan analogi tersebut membentangkan senario yang misteri: 
Jalan yang boleh diikuti bukanlah jalan yang abadi,
Nama yang boleh dinamai bukanlah nama yang abadi,
Yang tiada bernama adalah langit dan bumi permulaan,
Yang boleh dinamai adalah puluh ribuan benda ibunya,
Yang secara abadi tiada keinginan melihat bahagian spritualnya,
Yang secara kekal mempunyai keinginan melihat hadnya,
Kedua-dua perkara ini adalah sama ada asal usulnya tetapi berlainan namanya,
Memanggilnya suatu nama adalah suatu misteri,
Sesungguhnya merupakan misteri segala misteri daripada semua kespritualan,
Inilah puisinya.  

Petikan yang lain berbunyi:
Terdapat sesuatu yang mengandungi semua, sebelum langit dan bumi ia wujud,
Tenang, oh! Niskala oh! Sendirian ia tegak dan tidak berubah,
Ia pergi ke mana sahaja dan tidak dihalang, ia dengan itu boleh menjadi ibu alam semesta,
Saya tidak mengetahui namanya, saya menyifatkannya dengan memanggilnya jalan,
Dipaksa memberi suatu nama saya memanggilnya yang Agung,
Agung saya panggil yang licik, licik saya panggil yang jauh,
Yang jauh saya panggil kepulangan.

Kedua-dua petikan ini menimbulkan banyak masalah berhubung dengan maksudnya. Tetapi nampaknya terdapat dua atau tiga perkara yang jelas. Selari dengan banyak penulisan mistik, yang terpenting (merupakan asas kepada hayat kosmos dan manusia) tidak dapat dihuraikan. Apabila Daojiao bercantum dengan aspek tertentu pemikiran Buddha. Ia tidak bernama, tidak terperi. Idea perkara tidak terperi ini menjadi suatu ajaran penting. Ketidakterperian Tao selari dengan tesis Buddha Mahayana bahawa semua bahasa adalah suatu putar belit menyeluruh dan menutupi kekosongan peristiwa kosmos. 

 Pada masa yang sama, Daodejing mengisahkan sesuatu yang mungkin juga mempunyai suatu nama, ibu atau induk kepada semua perkara, sejenis matriks kosmos, yang wujud sebelum kedatangan langit dan bumi, sering berfungsi sebagai suatu deskripsi singkat kosmos, sebagaimana juga ungkapan ‘puluhan ribu perkara’. Begitu juga Jalan bukanlah hanya sesuatu yang tidak bernama, walau bagaimanapun ia adalah sumber hakikat, tetapi ia juga adalah kewujudan yang dinamik. 

Jalan ini  bertindak secara spontan dan tanpa berusaha. Ini adalah atas alasan frasa ‘makhluk dinamik’. Mungkin mengelirukan jika kita terlalu biasa dengan idea Barat yang dominan tentang dinamisme dan makhluk. Mungkin juga lebih baik memanggilnya ‘bukan makhluk’. Sekali lagi terdapat idea Kenderaan Lebih Agung. Walau bagaimanapun, Jalan bertindak dengan tidak bertindak. Jalan ini seperti lubang di dalam periuk yang merupakan keseluruhan maksudnya, atau seperti lembah, kekosongan yang memisahkan gunung-ganang dan membuatkannya kelihatan jelas. Jalan itu adalah seperti air mengalir atau laut bergelombang. 

Manusia seharusnya hidup dalam keadaan harmoni dengan kosmos dan untuk melakukannya juga perlu bertindak secara spontan dalam erti kata bertindak dengan tidak bertindak. Nampaknya, pendeta awal Tao mengamalkan hidup dalam kekurangan dan akhirnya memperoleh keadaan yang penuh bertafakur yang membolehkan mereka bersatu dengan alam dan dalam keadaan harmoni dengan Jalan yang mentadbir semua perkara (mengalir dalam semua perkara, sekali lagi ‘mentadbir’ tidak diragui adalah suatu gambaran yang terlalu positif). 

Terdapat juga suatu penekanan dalam buku Lao Tzu tentang keesaan, yang kemudiannya diperoleh daripadanya kritikan hierarki sosial dan perbezaan yang dibina ke dalam Jujiao. Semangat Tao adalah demokratik, manakala teori Tao tentang ilmu pengetahuan yang  bermakna membersihkan minda konsep yang diturunkan melalui tradisi, secara tersendiri yang bersifat empirik. 

TAOISME

PERKEMBANGAN TAOISME

Terdapat tiga fasa utama dalam perkembangan falsafah Taoisme awal. Idea yang dianggap sebagai hasil Yang Chu merupakan fasa yang pertama. Sebahagian besar pemikiran Lao Tzu merupakan fasa kedua dan sebahagian besar pemikiran yang terungkap dalam Chuang Tzu merupakan fasa ketiga. Walau bagaimanapun, terdapat juga hasil Lao Tzu dalam fasa pertama dan ketiga.  
Titik permulaan falsafah golongan Taois merupakan pemeliharaan kehidupan dan mengelakkan kecederaan. Kaedah Yang Chu berbuat sedemikian adalah ‘untuk mengelak’. Cara ini merupakan kaedah pertapa biasa yang melarikan diri daripada masyarakat dan menyembunyikan diri di kawasan gunung-ganang dan hutan belantara. Dengan melakukan demikian, mereka menganggap dapat melarikan diri daripada kejahatan dunia manusia. Banyak perkara dalam dunia manusia yang begitu rumit sehingga tidak kira di mana sahaja seseorang itu menyembunyikan diri, terdapat kejahatan yang tidak dapat dielakkan. Jadi ada ketika kaedah ‘pelarian’ masih juga tidak berfungsi. 

Idea yang terungkap dalam sebahagian hasil Lao Tzu merupakan satu percubaan untuk membongkar dasar hukum perubahan benda di alam semesta. Benda berubah tetapi dasar hukum kekal tidak berubah. Jika seseorang memahami hukum ini dan mengatur tindakannya bersesuaian dengan hukum tersebut, orang itu dapat menukarkan setiap benda menjadi sesuatu yang menguntungkan dirinya. Keadaan ini merupakan fasa kedua perkembangan Taoisme. 

Walau bagaimanapun, masih tidak ada jaminan mutlak. Dalam perubahan benda, tidak kira dunia semula jadi atau dunia manusia sering terdapat unsur-unsur yang tidak kelihatan. Jadi, walaupun seseorang itu berhati-hati, masih terdapat kemungkinan dia akan mengalami kecederaan. Hal ini menjelaskan mengapa Lao Tzu berkata dengan hikmah yang lebih mendalam: “Sebab mengapa saya ditimpa malapetaka adalah kerana saya mempunyai jasad, jika tiada jasad, apakah bentuk malapetaka yang akan ada?”. Kata-kata yang penuh hikmah agung ini begitu banyak dikembangkan dalam Chuang Tzu, di mana di dalamnya wujud konsep penyamaan kehidupan dengan kematian dan identiti diri dengan benda lain. Ini bermaksud melihat kehidupan dan kematian, diri dan benda lainnya daripada sudut yang lebih tinggi. Keadaan ini membolehkan seseorang itu menembusi dunia yang sedia wujud. Keadaan ini merupakan suatu bentuk ‘pelarian’ namun bukannya melarikan diri daripada masyarakat ke kawasan gunung-ganang dan hutan belantara, tetapi dari dunia ini ke dunia yang lain. Di sinilah letaknya tahap ketiga atau terakhir perkembangan dalam Taoisme zaman dahulu. 

Kesemua perkembangan ini dijelaskan melalui sebuah cerita yang ditemui dalam Bab 20, Chuang Tzu dengan judulnya “Pokok Gunung”. Ceritanya berbunyi:

“Chuang Tzu mengembara melalui kawasan gunung-ganang, apabila beliau melihat sebatang pokok besar dilitupi daun-daun subur. Seorang penebang pokok berdiri di sebelahnya, dan dia tidak menebangnya. Chuang Tzu lalu bertanya dan dia menjawab, “Pokok itu tidak berguna.”. Chuang Tzu kemudiannya berkata: “Dengan kebaikan kerana tidak mempunyai ciri-ciri istimewa, pokok ini berjaya melengkapkan jangka hayat semula jadinya”.
Apabila Mahaguru (Chuang Tzu) meninggalkan gunung, beliau singgah di rumah seorang teman. Temannaya gembira dan mengarahkan orang gajinya menyembelih seekor angsa dan memasaknya. Orang gajinya berkata, “salah seekor daripada angsa-angsa itu dapat menguek, manakala yang lain tidak. Yang mana satukah yang patut disembelih?” tuannya menjawab, “sembelih yang tidak menguek”. Hari berikutnya seorang pengikutnya bertanya kepada Chuan Tzu, “kelmarin pokok di gunung, disebabkan ia tiada keistimewaan, berjaya melengkapkan jangka hayat semula jadinya. Tetapi kini angsa tuan rumah, terpaksa mati disebabkan tidak mempunyai sifat istimewa. Apakah pendirian Mahaguru?”
“Chuang Tzu ketawa dan berkata: ‘pendirian saya terletak antara memiliki sifat istimewa dengan tidak memiliki sifat istimewa. Namun begitu pendirian ini hanya tampak betul, tetapi sebenarnya tidak. Jadi, orang yang mengamalkan kaedah ini tidak dapat sepenuhnya membebaskan diri daripada kesusahan. Jika seseorang berkelana dengan Tao dan Te (Jalan dan kuasa spiritualnya), ia akan menjadi sebaliknya’”.
Chuang Tzu terus berkata bahawa seseorang yang menghubungkan dirinya dengan Tao dan Te berada bersama “nenek moyang benda-benda, menggunakan benda sebagai benda, tetapi tidak peralatkan oleh benda sebagai benda. Jika inilah yang berlaku, tiada apa yang boleh menyusahkannya”.

Dalam cerita ini, bahagian pertama menjelaskan teori memelihara kehidupan seperti yang diamalkan oleh Yang Chu, manakala bahagian kedua merupakan teori Chuang Tzu. “Mempunyai sifat istimewa” samalah dengan melakukan perbuatan baik, seperti yang tersebut dalam petikan awal bab ketiga Chuang Tzu. “ Tidak mempunyai sifat istimewa” samalah seperti melakukan tindakan yang tidak baik dalam pertikan yang sama. Dan satu pendirian antara kedua-duanya samalah dengan jalan tengah yang ditunjukkan dalam petikan tersebut. Namun jika seseorang tidak dapat melihat sesuatu tindakan daripada sudut pandangan yang lebih tinggi, tiada kaedah yang mutlak yang dapat menjamin dirinya daripada bahaya dan mudarat. Untuk melihat tindakan daripada sudut pandangan yang lebih tinggi bermaksud memusnahkan  konsepsi diri. Kita boleh mengatakan bahawa ahli Taoisme awal mementingkan diri sendiri. Bagaimanapun dalam perkembangan kemudiaannya sikap mementingkan diri ini berubah dan terhapus. 

IDEA-IDEA YANG CHU SEPERTI YANG TERUNGKAP DALAM LAO TZU   
                  
Refleksi kembali idea-idea utama Yang Chu yang dapat ditemui dalam Lao Tzu dan sesetengah bab dalam Chuang Tzu dan Lui-shih Ch’un-ch’iu. Dalam Lu-shih ch’un-ch’iu, terdapat satu bab berjudul “Pentingnya Diri”, dan terdapat kata-kata: “Kehidupan kita adalah milik kita sendiri, dan manfaatnya kepada kita sangat agung. Tentang  kemuliaan, penghormatan menjadi maharaja sekalipun tidak dapat dibandingkan dengannya. Tentang kepentingan, kekayaan memiliki dunia sekalipun tidak sepatutnya menjadi pertukarannya. Tentang keselamatan, tatkala  kita kehilangannya pada suatu pagi, kita tidak dapat lagi mendapatkannya kembali. Ketiga-tiga ini merupakan isi yang berhati-hati bagi mereka yang berhikmah”. Karangan ini menjelaskan mengapa seseorang sepatutnya mengeji benda dan menghargai kehidupan. Sebuah empayar sekalipun, jika hilang mungkin suatu hari nanti akan didapatkan semula, tetapi sekali mati, seseorang tidak akan hidup kembali. 

            Lao Tzu mengandungi petikan yang mengungkapkan idea yang sama. Sebagai contoh, “Sesiapa yang tingkah lakunya menghargai tubuhnya lebih daripada  menghargai dunia, boleh diberinya dunia. Sesiapa yang tingkah lakunya mencintai dirinya lebih daripada mencintai dunia, boleh diamanahkannya dengan dunia”. Atau “Nama atau jasad, mana yang lebih berharga? Jasad atau kekayaan, mana yang lebih penting?”. Di sini sekali lagi muncul idea mengeji benda material dan menghargai kehidupan.  




RUJUKAN

1) Benjamin Hoff. 1981. The Way to Life. John Weatherhill, Inc., of New York and Tokyo.
2) D.C Lau. 1963. Lao Tzu. Tao Te Ching. Penguin Books Ltd, Harmondsworth.
3) Hart Micheal. H. 2004. Senarai 100 tokoh yang paling berpengaruh dalam sejarah.
4) Herman, Stanley M. 1994. The Tao at Work on Leading and Following.
5) Lim Kim Hui. 2006. Sejarah Ringkas Falsafah Cina Fung Yu Lan. Dewan Bahasa dan Pustaka.
6) Ninian Smart. 2008. Falsafah Dunia. Institute Terjemahan Negara Malaysia Berhad.
7) Peter J.King. 2004. One Hundred Philosophers. A Guide to the World’s Greatest Thinkers. 
8)Stephen Mitchell. 2011. Tao Te Ching. The Books of The Way. First Asian Edition.
9) Ariane Rump dan Wing-tsit Chan. 1978. Commentary on The Lao Tzu.
10) D.T.Suzuki dan Paul Caros. 1927. The Canon of Reason and Virtue. Open Court Publishing      Company.
11) He Ghuanhu, Gao Shining, Sung Lidao dan Xu Junyou. 1985. A Taoist Classic, The Book of Laozi. Foreign Languages Press.


Semoga ilmu yang dikongsikan dapat memberi manfaat untuk semua di kemudian hari.

NURUL AINSHAH BINTI MUZAMLI SHAH
JABATAN USULUDDIN DAN FALSAFAH
FAKULTI PENGAJIAN ISLAM
UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA
IJAZAH SARJANAMUDA 2013/2014

1 comment: